Špargľa – symbol jari aj mužnosti

Jar je v plnom rozpuku, sezóna medvedieho cesnaku>> plynulo prešla do sezóny bielej a zelenej špargle a sezóna smrčkovcov českých do sezóny ešte väčších a chutnejších smrčkov… Som vďačná za to, že žijem v úrodnej krajine, kde si môžeme dopriať takého skvostné dary prírody… Naozaj, keď som sa dnes ráno na ne pozerala, cítila som silný obdiv aj pokoru a nevedela som, čo skôr: písať o špargli, alebo niečo nové o smrčkoch?>>. Dnes vyhrala špargľa…

Symbol jari, vitality aj mužnosti

Ja osobne v rastlinnej ríši nepoznám krajší symbol jarnej (aj mužnej, hm) vitality ako práve špargľu. Vo francúzštine sa špargľa volá asperge, čo je slangový výraz pre penis (ja preferujem oveľa krajšie znejúce slovo zo  sanskriptu – lingam). Špargľu obdivovali, jedli a za liek považovali už starovekí Gréci a Rimania. V ajurvéde sa špargľa (jej divoká forma) používa na liečenie už viac 5000 rokov. Kráľovná Nefertiti považovala špargľu za jedlo bohov. Cisár Augustus  mal špargľu až tak rád, že mu ju museli počas sezóny chodiť mraziť do Álp.

 Afrodiziakum?

No a všetci vyššie zmienení považovali špargľu za afrodiziakum, a to nielen kvôli jej falickému tvaru. Nejaký ten účinok na libido bude asi špargľa mať, a to vďaka obsahu kyseliny asparágovej. Táto vzácna živina sa aj predáva v tabletkách ako prírodný prostriedok na zlepšenie tvorby testorénu. V knihe Voňavá záhrada, čo vraj je niečo ako arabská kniha o milovaní z 15. storočia (preložil Sir Richard Burton), sa píše: “He who boils asparagus, and then fries them in fat, and then pours upon them the yolks of eggs with pounded condiments, and eats every day of this dish, will grow very strong for coitus, and find in it a stimulant for his amorous desires”. Tak si na toto všetko spomeňte, keď sa do nej najbližšie zahryznete!

Viac ako 100 fytonutrientov!

Špargľa vyzerá tak vitálne, že vás nemusím presviedčať, aká je nutrične bohatá. Vedci objavili v špargli viac ako 100 fytonutrientov, z ktorých najznámejší asi bude kvercetín, veľmi dobre preskúmaný flavonoid, ktorý má silu znižovať riziko kardiovaskulárnych a chronických zápalových ochorení. No a potom steroidné saponíny, ktoré pomáhajú predchádzať rakovine a zápalom v tele. Jedna štúdia ukázala, že Japonci vďačia za svoju dlhovekosť:

  1. zelenej špargli
  2. cibuli (cesnaku, póru, medvediemu cesnaku>>), a až potom
  3. zelenému čaju (áno, v takomto poradí!)

Navyše kvercetín je prírodné antihistaminikum, takže ak vás trápi alergia, špargľa by vám mohla pomôcť  zjemniť jej príznaky (ja ju práve z tohto dôvodu každý večer dávam jesť deťom). A ešte obsahuje tryptofán, z ktorého si vyrábame serotonín na dobrú náladu a inulín, ktorý podporuje dobré trávenie, nehovoriac o tom, že tomu tráveniu prospieva aj veľa vlákniny zo špargle.

K steaku zásadne špargľu

No a potom tu máme fytonutrient rutín, ktorý je skvelý na pružnosť ciev (dobré hlavne pre mužov po 40ke, tak sme zase pri tom). A je dokázané, že znižuje škodlivé účinky (tvorbu voľných radikálov) pri Maillardovej reakcii. Maillardova reakcia je proces, keď pri tepelnej úprave skaramelizujú cukry v potravinách. Deje sa to napríklad pri pečení chleba alebo pri grilovaní steakov, keď im pekne zhnedne a schrumkavie kôrka. Takže k steaku si zásadne dávajte špargľu!  No a špargľa obsahuje aj vysoké množstvo vitamínov  a minerálov – vitamín K, kyselinu listovú, meď, selén a vitamín B1, B2, C a E.

Špargľa rýchlo dýcha

Výskumy preukázali, že už len minútový rozdiel v tepelnej úprave špargle má za následok výrazné zníženie obsahu fytonutrientov. Podľa tohto prieskumu  je najlepšie špargľu blanšírovať, t.j. ponoriť do vriacej vody a potom rýchlo schladiť, na maximálne 3 minúty. Takisto sa má špargľa použiť do 48 hodín po odtrhnutí. Vedecké vysvetlenie je, že špargľa má vysoký „dýchací kvocient“.

Špargľa, tak ako aj iné druhy zeleniny, „nezomrie“ okamžite po  odtrhnutí. Naopak, pokračuje  v metabolizme kyslíka, rozkladaní cukrov a uvoľňovaní CO2. Rýchlosť, akou sa tento proces deje, sa volá dýchací kvocient. Špargľa má v porovnaní s ostatnou zeleninou oveľa vyšší dýchací kvocient (5 x vyšší ako cibuľa, skladovaná pri izbovej teplote a 3 vyšší ako napr. šalát alebo zrelé avokádo skladované v chladničke). Takže veľmi rýchlo stráca živiny aj vodu.

Ste jeden zo štyroch?

Už spomínaná kyselina asparágová spôsobuje  typický (zdravotne nezávadný) zápach moču po jej konzumácii. Zaujímavé je, že zatiaľ čo zápach v moči má po špargli každý človek (intenzita závisí od množstva zjedenej špargle a od konkrétneho metabolizmu), detekovať zápach čuchom (vo svojom alebo aj v každom inom moči) vie asi len  jedna štvrtina populácie, ktorá má na to špeciálny gén. No, bez tohto konrétneho daru by som sa ja osobne obišla, ale keď mi už bolo nadelené…

Tak si to zhrnieme: špargľa dobre vyzerá, chutí, ochraňuje, lieči a povzbudzuje. Tak už viete, prečo cítim tú obrovskú radosť, pokoru aj vďačnosť?

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů