And the winner is: Mandle!

 

Rebríček 100 najzdravších potravín na svete

Anglická BBC urobila rebríček “100 najzdravších potravín na svete”. Vraj ho zostavili zostavili viacerí vedci na základe analýzy stoviek prieskumov. Ja osobne rebríčky a všelijaké ankety moc neuznávam, hlavne v niečom takom premenlivom, nekonečne rozmanitom a radostnom, ako je jedlo… Pri každom rebríčku je hlavná otázka: aké budú kritériá? Nutričná denzita, t.j. koľko vitamínov, minerálov a iných mikro/makronutrientov obsahuje potravina na 100g? Alebo komplexnosť nutrientov? Alebo výnimočný obsah nejakého konkrétneho nutrientu? To by sme sa museli dohodnúť, či je pre naše zdravie dôležitejší vitamín C alebo 3-omega mastné kyseliny…

Uznávam, že niektoré potraviny sú nutrične bohaté viac, iné menej…. Ale povedať, že je niečo najzdravšie? To je ako povedať, ktorá žena je najkrajšia na svete… Mimochodom, na svojom blogu zásadne nepoužívam slovné spojenie, že nejaké jedlo je zdravé… Veď kto už vôbec dnes, v záplave toľkých, často protichodných informácií o jedle dokáže povedať, čo je zdravé? Moja babka varila celý život na bravčovej masti (nikdy nezabudnem, ako chutí chleba vo vajci vypražený na masti, je to úžasné!). Potom sme bravčovú masť 20 rokov nepoužívali, lebo vedci tvrdili, že masť je nezdravá. No a teraz bravčová masť zažíva svoj návrat: podľa tohto rebríčka sa umiestnila na priečke číslo 8!

Prečo sú mandle nutrične bohaté

Za najzdravšiu potravinu na svete vedci umiestnili mandle. Tie mám veľmi rada, takže chcem tomu veriť a o mandliach aj čosi napísať. Možno sa na prvý pohľad sa jedná o prekvapenie, ale pri hlbšom skúmaní zistíme, že mandle sú fakt superfood:

  • Sú bohaté na nenasýtené mastné kyseliny. Je dokázané, že znižujú „zlý“ cholesterol a riziko kardiovaskulárnych chorôb. Ak zjete denne 10-12 ks mandlí (takú menšiu hrsť) namiesto sacharidov, riziko infarktu si dokážete znížiť až o 30%! Ak zjete hrsť mandlí namiesto tučného mäsa alebo mliečnych výrobkov, riziko si znížite až o 45%!
  • Majú nezvyčajne vysoký obsah vitamínu E (1 hrsť obsahuje až 40% dennej odporúčanej dávky), silného antioxidantu, ktorý tiež chráni naše srdce a telo vôbec, ale je perfektný aj na pleť. Kto si pamätá, že za socíku naše mamy používali mandľový krém v tom bielom obale, kde už vtedy bolo napísané, že obsahuje vitamín E?
  • Obsahujú veľa biotínu (1 hrsť až 40% dennej odporúčanej dávky), vitamínu B7, z ktorého rastú (lesklé a zdravé!) vlasy, pevné nechty a pružná, zdravo vyzerajúca pokožka.
  • Znižujú glykemický index – aj zjete niečo, čo rýchlo vystrelí váš krvný cukor, napríklad biely chlieb alebo koláčik, dajte si za ním hrsť mandlí a cukor vám nebude tak lietať. Alebo si chleba natrite mandľovým maslom a rovno si dajte ten mandľový koláčik. Mandle a MUST pre cukrovkárov.

 

Ak mandle, tak so šupkou!

Mandle sa u nás tradične jedli k vínu, vypražené na oleji a poriadne posolené. Takéto mandle zásadne chuťovo prevyšovali chuť vína, aspoň teda za socíku… Pamätám si, že moja mama ich najprv naparila, ošúpala a až potom vypražila. Vedci ale dokázali, že ak sa jedia mandle aj so šupkou, ich nutričná hodnota sa zdvojnásobí v porovnaní s tým, ak by ste ich jedli očistené…. Hnedá šupka totiž obsahuje až 20 fytoflavonoidov, napríklad aj katechíny, pre ktoré pijeme zelený čaj.

Najlepšie mandle sú podľa mňa zo Sicílie, kde majú aj najlepší marcipán (skutočný marcipán, z mandlí a cukru) na svete. A ešte zo Španielska, kde sa pestujú okrúhle, tzv. Marcona mandle, ktoré sú ešte šťavnatejšie a vláčnejšie a tak sa trochu približujú makadamovým orechom.

Ako jesť madle

  • Upečte si ich v trúbe s olivovým olejom. Môžete pridať aj nejaké koreniny. Ja mám najradšej údenú španielsku papriku pimentón.
  • Urobte si šalát z ružičkového kelu s citrónom, syrom pecorino a mandľami. Je to fakt nutričná bomba. Recept nájdete tu.
  • Urobte si omáčku Romesco. Je to typicky španielska omáčka k rybe alebo mäsu, pripravená rozmixovaním grilovaných červených paprík a pečených madlí. Recept nájdete tu.
  • Posypte si mandľami dusenú zeleninu. Ja si mandle predtým opražím na sucho na panvici.
    Posypte si nimi pstruha alebo filet lososa. Je to taký klasický recept, ale chutný, a v tomo prípade použite mandľové, vopred opražené lupienky.
  • Natrite si na chleba mandľové maslo. Výborné robí slovenská firma Slowlandia aleho LHC.
    Mandľovú múku použite do dezertov namiesto normálnej múky. Mandľovou múkou sa dajú zahusťovať aj slané jedlá, na Sicílii sa ňou zahusťuje dokonca aj rybací vývar, ktorý ide do môjho obľúbeného jedla Cous cous alla trapanese. Viac info tu.
  • Napečte si akýkoľvek dezert s mandľami, alebo aspoň mandľami posypte svoj koláč! Ja mám najradšej tento recept na citrónovo-makové muffiny z mandľovej múky, posypané mandľami.
  • Jedzte makrónky! Tie pravé, originálne francúzske sa robia zo super kvalitnej mandľovej múky. Alebo naše klasické laskonky:

Magický realizmus na záver

Na záver musím povedať, že mandľovníky sú aj krásne stromy s bielymi kvetmi. Nositeľ Nobelovej ceny za literatúru, Garbriel García Márquez, svoju knihu “Láska v čase cholery” začína slovami: “Je to už tak. Vôňa horkých mandlí mu vždy pripomínala osud nenaplnených lások”. Tak z veľmi podobného dôvodu mám mandľovníky (a mandle) rada aj ja.

Komentáre
  1. adamik ondrej píše:

    moja kamaratka liecitelka cinskov medicinov 20 rokov kazde rano ona cela jej rodina su ako narkomani 1 hrst orechov mandli pinii lyzicka medu troska struhanaho tvrdeho syru a zelene listy -rukola salat kapusta medvedi cesnak vsetci su ako trieska a babka v 83 rokoch nepozna osteoporezu toto velmi tvrda latina ale vsetci su vyrovnani a nic ich nerozhodi je to ich sposob zivota a ich jedlo je velmi jednoduche velmi zdrave zabudnite na velke stoly davky minimalne i ked vobec nie su chudobny

  2. adamik ondrej píše:

    mandle su dve vetvy biela sladka ktora sa pouziva na konzumaciu horka ktora sa pouziva v kuchyni na olej a dochucovanie najhodnotnejsia cast mandle je supka ktora obsahuje vitamin k 17 ludovo kyanid supka sa pouziva ako kyanidova bomba v usa sa nevyliecitelne typy rakoviny pankreasu liecie v san diegu na vlastnu zodpovednost uspesnost 60 percent supka je najsilnejsi saponin volnych radikalov takze radsej so supkov

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů